maandag 28 mei 2012

Zout noch zoet

zondag, 27 Mei
Pathé, De Kuip - Rotterdam
half twee 's middags

Ik zit vandaag in de bioscoop. Ja, je hebt het goed gehoord, ik zit in de bioscoop terwijl het buiten heet is. Aangenaam heet. De mussen vallen letterlijk van de daken, kwetterend dat het eens tijd werd, terwijl ik binnen drie XL popcorn zoet bestel. Ik had vorige week mijn dochter en mijn nichtjes beloofd dat ik ze een dagje zou meenemen. Vandaag dus. Daar sta ik dan in De Kuip, na talloze mislukte pogingen deze bende van drie op andere gedachten te brengen, met het zweet op mijn rug. Ik kijk naar buiten naar die heerlijke warme zonnestralen op het dak van mijn auto. Een rijdende sauna voor de terugweg, als laatste tergende traktatie. En met mijn aandelen is het ook al niets: alles lijkt virtueel verdampt. Logisch, want iedereen met een beetje gezond verstand zit met zijn gat op het strand. En de laptop, die blijft thuis met de klep dicht.

'Pap, mogen we ook chocochips erbij?'
'Ja ja!' roepen mijn nichtjes.
'Waarom?'
'Omdat de combinatie van zout en chocolade zo lekker is.'
'Ja, ja!' roepen mijn nichtjes opnieuw.
'Maar jullie hebben toch zoete popcorn...'
'Weet we, maar dat is net zo lekker...'

Kinderlogica, er is niet van te winnen, en van onschuldige kinderogen al helemaal niet. Laat staan zes op een rij die me dreigend aankijken. Naarmate we verder de hal inlopen, met de kaartjes van zaal 1 op zak, des te koeler wordt het. Eindelijk, de zon en het strand raken langzaam in de vergetelheid. Ik kan ook weer helder denken, en denk dus meteen aan mijn aandelen: bijna op de 1000, maar nog net niet. Even neem ik in overweging om een reclamevliegtuigje op te laten stijgen, en denk onmiddellijk aan een passende tekst:

Aandelen in 'Benauwd' voor de prijs van een Cornetto

of:

'Benauwd' vandaag hè? Nu op Tenpages.com

De kosten voor een vlucht met een reclamevliegtuigje zijn 350 Euro voor een uur. De piloot vliegt minstens twee keer langs de gehele Nederlandse kust en terug, en misschien ook wel langs de Duitse.

'Bedrängt' heute, nicht? Jetzt auf Tenpages.com

Klinkt helemaal niet slecht. Zeker als je nagaat dat een dagje in de bioscoop bij elkaar, ook al gauw 80 Euro kost. Kaartjes, verplichte versnaperingen, benzine, ijsjes voor onderweg en de Burgerking na afloop. Nog 270 Euro bijleggen en ik ben er. Succes gergarandeerd, met massa's onwetende badgasten als doelwit. Binnen no-time in solovlucht voorbij de 1000 aandelen, terwijl ik binnen zit te genieten van Tony 10, een kinderfilm geschikt voor 6 jaar en ouder. Ik denk dat ik toch maar even dat telefoontje ga plegen.


4 opmerkingen:

  1. Wat dacht je van 10.000 benauwd kijkende oranje EK wuppen/beestjes/vogels/dingen? Meeliften op de EK hausse, nu we toch bezig zijn. Dat EK krijgen we het met z'n allen ook weer benauwd van, zeker rond NL-DE. Dass ist doch auch eine bedrängte Situation, nicht? Uitdelen rond de Kuip. Misschien een reden om toch nog een keer naar de bios aldaar te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Richard,

    Opnieuw bedankt hè, voor je steun aan 'Benauwd'
    Ik zal zeker bedenken wat ik kan verzinnen aan stunts voor het EK...
    'Benauwd' gaat oranje...T-shirts laten drukken misschien? Hmmm
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mocht je e.o.a. goodie bedenken: ik hou me aanbevolen :) Zuurstofmaskertjes misschien :) Oranje mondkapjes met opdruk? Whatever.

    BeantwoordenVerwijderen