maandag 14 mei 2012

Interview maandag 14 Mei 2012


INTERVIEW met Sascha Oppenberg
auteur van ‘BENAUWD’ op www.Tenpages.com  - Maandag 14 Mei 2012
Door Reda Aitihda – Freelance Journalist

Hoe ben je op het idee gekomen om dit boek te schrijven? 
Ik wilde een roman schrijven, een psychologische thriller eigenlijk, met een diepere laag erin verwerkt. Dat wil zeggen, een spiritueel element, wat toch deel uitmaakt van het leven, maar waarover naar mijn mening te weinig gesproken wordt. Het hoofdpersonage Paul van Schaik, raakt aan lager wal, door het verlies van zowel zijn dochter als zijn vader, en krijgt op een gegeven moment contact met zijn overleden tweelingzus Bettina. Die tracht hem te behoeden verder af te glijden naar een fatale afloop. Ook ondergaat Paul regressietherapie teneinde zijn trauma’s te verwerken, wat uitvoerig beschreven wordt in mijn roman. Zelf heb ik twee bijna-doodervaringen gehad in mijn leven, die voor mij alles veranderd hebben. Het heeft diepere betekenis aan mijn bestaan gegeven, en dat wil ik meegeven aan de lezer, vandaar het idee voor deze roman. Het is dan ook deels autobiografisch.

De hoofdpersoon in het boek wil het liefst zijn saaie kantoorbaan opgeven om het te maken als schrijver. Geldt dit ook voor jou?

Wil je een eerlijk antwoord? Wat is er mooier dan iets op papier zetten, wat vervolgens gelezen wordt door duizenden mensen, misschien wel meer als het een succes wordt. Misschien wordt mijn werk ooit wel vertaald in dertig talen, en staat het in de boekenkast van menig president. Een nalatenschap van jouw hand die misschien wel generaties meegaat. Sorry, wat was je vraag ook alweer?

In welke opzichten lijkt Paul van Schaik op Sascha Oppenberg?

Meer dan ik zelf wil toegeven, denk ik. Toen ik ‘Benauwd’ teruglas, schrok ik wel van de vele overlappingen met mijn eigen persoonlijkheid. In tegenstelling echter tot Paul van Schaik, kan ik terugkijken op een weliswaar turbulente, maar ook zeer gelukkige jeugd. Ook heb ik gelukkig niet de traumatische ervaring hoeven ondergaan van het verlies van je kind. Ik heb wel mijn tweelingzusje verloren, die een dag na onze geboorte overleed, maar zelf sta je daar ver van, omdat je niet beter weet en alleen opgroeit. Mijn ouders hebben het wat dat betreft behoorlijk voor hun kiezen gehad, en nu ik zelf vader ben van twee prachtige kinderen, kan ik daar alleen meer met respect op terugkijken, hoe ze het toch maar hebben gered.

Welke stappen onderneemt Paul om er tóch iets van te maken?

Paul besluit, mede op aanraden van zijn werkgever, naar een psycholoog te gaan. Ook al wil hij aanvankelijk niet, toch is er een stem in zijn binnenste die hem ervan overtuigt dat dit wellicht zijn laatste kans is. De vraag blijft natuurlijk of die stem van hemzelf is, of van Bettina komt, zijn overleden tweelingzus. Belangrijker nog, kan die stem hem behoeden voor de fatale ondergang waar hij steeds harder op lijkt af te stevenen, in de vorm van verkeerde vrienden, drugs, moordzuchtige vrouwen en vooral zijn verleden, die als een zeepbel in zijn gezicht uiteen dreigt te spatten.

Welke rol speelt Lisa voor Paul na de scheiding?

Lisa houdt onvoorwaardelijk van Paul. Ze is hem altijd trouw gebleven, ook al heeft hij haar niet altijd fair behandeld, zoals in het boek zal blijken. Ze wordt verscheurd door het verdriet van het verlies van Justina, haar dochter, en verwijt Paul zijn ernstige nalatigheid. Tegelijkertijd vraagt ze zich voortdurend af, of het haar zelf niet had kunnen overkomen. Om de innerlijke tweestrijd die ze voert meer ruimte te geven, besluit ze uit het leven van Paul te verdwijnen. De vraag blijft echter of ze daar wel toe in staat is. Kan ze het verdragen Paul te zien afglijden zonder in te grijpen, terwijl ze diep in haar hart nog altijd van hem houdt? Kan ze hem vergeven voor de vele misstappen die hij heeft begaan in zijn leven, en ongetwijfeld nog zal begaan? Paul is immers een koppige stijfkop, zoals ze hem in haar eigen woorden treffend omschrijft.

In het verhaal lijkt het vooral bergafwaarts te gaan met Paul. Wat is eigenlijk hét moment dat hij er geen heil meer in ziet?

Er is geen duidelijk moment aan te wijzen dat Paul er geen heil meer in ziet. ‘Benauwd’ bestaat uit een aaneenschakeling van momenten en ervaringen die hij ondergaat, haast op de automatische piloot, en elk van die afzonderlijke momenten kunnen de doorslag geven, in zijn spiraal naar beneden. Toch lijkt hij telkens weer de kracht te vinden om op de been te blijven en zich te richten op de goede kanten van zijn leven, al zijn dat er in zijn ogen maar weinig. Paul is ook maar een mens van vlees en bloed die tijdens zijn jeugd heeft geleerd te overleven, en niets anders dan dat. En laat het nou net dat instinct zijn, waarmee hij keer op keer op het allerlaatste moment het noodlot weet af te wenden.




Is dit trouwens het eerste boek dat je geschreven hebt?

Nee, zeker niet. Zoals zoveel schrijvers, schrijf ik al vanaf mijn vroege jeugd. Ik schreef al korte verhalen toen ik acht jaar oud was, en verzorgde bovendien mijn eigen illustraties. In totaal heb ik drie boeken geschreven, waaronder ‘Benauwd’, dat het eerste boek is dat ik goed genoeg vind om aan een uitgever aan te bieden. Daarmee bedoel ik uiteraard Tenpages, die niet alleen de mogelijkheid biedt tot uitgave, maar er ook voor zorgt dat er feedback gegeven wordt van aandeelhouders, schrijvers en lezers, hetgeen in mijn ogen onmisbaar is voor een succesvolle totstandkoming van een boek.

Hoe lang ambieer je het schrijversvak eigenlijk? 

Ik heb altijd willen schrijven, en met mij, denk ik heel veel mensen. Vaak blijft het dan bij het voornemen ooit een boek te willen schrijven, tot het te laat is. Dat wil ik dus niet. Ook al heb ik een full-time kantoorbaan, ik vind nu dat ik rijp genoeg ben om mijn gedachten op een evenwichtige manier op papier te zetten, en die weg volg ik tot ik uitkom bij de vervulling van mijn dromen: een gepubliceerd schrijver die iets nalaat waarover nog lang gesproken zal worden. Zeg nou eerlijk, wie wil dat nou niet!

Heb jij je boek ook bij andere uitgevers onders de aandacht gebracht of alleen via Tenpages.com?

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik een jaar geleden mijn manuscript heb opgestuurd naar een reeks uitgevers rondom de Amsterdamse grachtengordel. Vervolgens was het vier tot vijf maanden wachten tot er een reactie kwam, vaak niet meer dan de woorden: ‘Helaas past je manuscript niet bij ons profiel. We wensen je veel succes.’ Geen terugkoppeling, geen feedback, niets. Bij Tenpages weet je tenminste waar je aan toe bent, en kom je er snel genoeg achter of je boek goed genoeg is voor publicatie of niet. En iedereen wint met de formule. Een win-win situatie dus.

Leg eens in het kort het concept uit van Tenpages.com?

Tenpages.com biedt een beginnend auteur de mogelijkheid zijn manuscript online te plaatsen. Hij of zij krijgt vervolgens vier maanden de tijd om 2000 aandelen te verkopen, via meer dan 100 verschillende aandeelhouders. Zo weet men bij Tenpages.com dat er voldoende draagvlak is om met succes een boek uit te geven. Nogmaals, het is een win-win situatie voor iedereen, omdat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. De details van het concept staan uitvoerig uitgelegd op de site.

Last but not least: hoe zie jij jezelf het liefst over 10 jaar?

Gerespecteerd schrijver, met uiteraard een of twee bestsellers op zijn naam. Liefst met werk dat vertaald is en over de hele wereld gelezen wordt. En dat ik gezond ben van lichaam en geest om dat met vol geweten mee te maken, en mijn kinderen ook. Je moet ze toch iets meegeven, nietwaar?




Reda Aitihda
14 Mei 2012




1 opmerking:

  1. Tof interview. Het geeft een mooie achtergrond bij het manuscript en maakt het weer wat persoonlijker.

    BeantwoordenVerwijderen