TENPAGES.COM,
HET TOVERCONCEPT IN TIJDEN VAN CRISIS
Het lijkt eindelijk gedaan met de traditionele
uitgevers
Sinds kort is er het Tenpages concept. Je kunt op Internet de eerste tien
bladzijden van je eigen manuscript plaatsen, marketing voeren en klanten
werven. Het is het eenvoudige antwoord op het hooghartige wanbeleid van de
traditionele uitgever, die je vaak maanden laat wachten, alvorens je manuscript
elegant door te verwijzen naar de prullenbak.
Na een paar maanden de
prullenbak
Geduld is het
vermogen om lang te kunnen wachten zonder boos te worden – Anne Samuels
Het is geen geheim dat wanneer je je manuscript, na jaren werk, opstuurt
naar een uitgever, je bij voorbaat al kan verwachten dat je hem terugkrijgt.
Een vaak ongeopende envelope, na maanden met smart te hebben gewacht, met
‘return-to-sender’ erop, en dan alleen als je bereid bent geweest de
portokosten te betalen. Zo niet, dan linea recta de prullenbak, die haast de grootte moet hebben van een container. Mocht je wonder boven wonder toch een brief krijgen, dan
bevat deze vaak niet meer dan de volgende tekst:
‘Helaas past jouw manuscript niet in ons genre. We wensen je veel succes.’
Logisch dat er een tegenwicht moest komen, en die is er nu: tenpages.com.
Word je eigen uitgever
Het concept van Tenpages is simpel, maar zeer
effectief. Je plaatst de eerste tien bladzijden van je manuscript online, en
maakt je eigen profiel aan. Vervolgens krijg je vier maanden de tijd om 2000
aandelen aan de man te brengen, en moet je ervoor zorgen dat dat bij minimaal
100 verschillende aandeelhouders gebeurt. Dat kan je buurman zijn, die een
aandeel neemt, maar dat kunnen ook groot-investeerders zijn, die aandelen kopen
als een veilige belegging. Ze denken daarbij mee met de marketing, en hebben
oprecht interesse in de inhoud van je manuscript. Als het je niet lukt om de
eindstreep te halen, dan worden vier euro van de vijf teruggestort op je
rekening (een aandeel kost vijf euro) Een win-win situatie dus, en geen
traditionele uitgever die er meer aan te pas komt om van tevoren eisen te
stellen, en zo goed als zeker je boek af te wijzen.
‘Benauwd’
van Sascha Oppenberg
Sascha Oppenberg is zo’n beginnend auteur. Hij
stuurde zijn manuscript ‘Benauwd’, een verhaal over een vader die op tragische
wijze zijn dochter verliest, naar diverse uitgevers rond de Amsterdamse
Grachtengordel. Vervolgens moest hij drie tot vijf maanden wachten, waarna hij
prompt afgewezen werd. In de meeste gevallen werd de envolope ongeopend weer
teruggestuurd, en dan alleen omdat hij van tevoren had aangegeven het poststuk
weer terug te willen ontvangen. Het was duidelijk dat er niet of nauwelijks
naar gekeken was, terwijl hij toch overtuigd was van de kwaliteit van zijn
werk. Tenpages lijkt dat wel, althans de vele bezoekers die deze site trekt. Na
een maand op de site, heeft Sascha Oppenberg al ruim 560 aandelen verkocht, en
vele positieve reacties ontvangen alsook een recensie. Bovendien is ‘Benauwd’ na de
eerste week al gebombardeerd tot redactietip, een teken dat niet alleen de leek
er vertrouwen in heeft, maar ook de kenner. Tijden veranderen dus, concepten
ook. Het lijkt langzaamaan duidelijk te worden dat de tradionele uitgevers
zullen moeten buigen door met hun tijd mee te gaan, of barsten. Kortom, het
lijkt eindelijk gedaan met de traditionele uitgevers.
link naar artikel:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten