woensdag 23 mei 2012

Tenpages.com, het toverconcept in tijden van crisis

TENPAGES.COM, HET TOVERCONCEPT IN TIJDEN VAN CRISIS
Het lijkt eindelijk gedaan met de traditionele uitgevers

Sinds kort is er het Tenpages concept. Je kunt op Internet de eerste tien bladzijden van je eigen manuscript plaatsen, marketing voeren en klanten werven. Het is het eenvoudige antwoord op het hooghartige wanbeleid van de traditionele uitgever, die je vaak maanden laat wachten, alvorens je manuscript elegant door te verwijzen naar de prullenbak.

Na een paar maanden de prullenbak

Geduld is het vermogen om lang te kunnen wachten zonder boos te worden – Anne Samuels

Het is geen geheim dat wanneer je je manuscript, na jaren werk, opstuurt naar een uitgever, je bij voorbaat al kan verwachten dat je hem terugkrijgt. Een vaak ongeopende envelope, na maanden met smart te hebben gewacht, met ‘return-to-sender’ erop, en dan alleen als je bereid bent geweest de portokosten te betalen. Zo niet, dan linea recta de prullenbak, die haast de grootte moet hebben van een container. Mocht je wonder boven wonder toch een brief krijgen, dan bevat deze vaak niet meer dan de volgende tekst:
‘Helaas past jouw manuscript niet in ons genre. We wensen je veel succes.’
Logisch dat er een tegenwicht moest komen, en die is er nu: tenpages.com.

Word je eigen uitgever

Het concept van Tenpages is simpel, maar zeer effectief. Je plaatst de eerste tien bladzijden van je manuscript online, en maakt je eigen profiel aan. Vervolgens krijg je vier maanden de tijd om 2000 aandelen aan de man te brengen, en moet je ervoor zorgen dat dat bij minimaal 100 verschillende aandeelhouders gebeurt. Dat kan je buurman zijn, die een aandeel neemt, maar dat kunnen ook groot-investeerders zijn, die aandelen kopen als een veilige belegging. Ze denken daarbij mee met de marketing, en hebben oprecht interesse in de inhoud van je manuscript. Als het je niet lukt om de eindstreep te halen, dan worden vier euro van de vijf teruggestort op je rekening (een aandeel kost vijf euro) Een win-win situatie dus, en geen traditionele uitgever die er meer aan te pas komt om van tevoren eisen te stellen, en zo goed als zeker je boek af te wijzen.

‘Benauwd’ van Sascha Oppenberg

Sascha Oppenberg is zo’n beginnend auteur. Hij stuurde zijn manuscript ‘Benauwd’, een verhaal over een vader die op tragische wijze zijn dochter verliest, naar diverse uitgevers rond de Amsterdamse Grachtengordel. Vervolgens moest hij drie tot vijf maanden wachten, waarna hij prompt afgewezen werd. In de meeste gevallen werd de envolope ongeopend weer teruggestuurd, en dan alleen omdat hij van tevoren had aangegeven het poststuk weer terug te willen ontvangen. Het was duidelijk dat er niet of nauwelijks naar gekeken was, terwijl hij toch overtuigd was van de kwaliteit van zijn werk. Tenpages lijkt dat wel, althans de vele bezoekers die deze site trekt. Na een maand op de site, heeft Sascha Oppenberg al ruim 560 aandelen verkocht, en vele positieve reacties ontvangen alsook een recensie. Bovendien is ‘Benauwd’ na de eerste week al gebombardeerd tot redactietip, een teken dat niet alleen de leek er vertrouwen in heeft, maar ook de kenner. Tijden veranderen dus, concepten ook. Het lijkt langzaamaan duidelijk te worden dat de tradionele uitgevers zullen moeten buigen door met hun tijd mee te gaan, of barsten. Kortom, het lijkt eindelijk gedaan met de traditionele uitgevers.

link naar artikel:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten