zondag 3 juni 2012

De Audio-opname

Langzaam werd het drukker op de weg. Nog een half uur te gaan, en dan was ik in Hilversum. De audio-opnames zouden om half negen beginnen, en binnen twee uur afgerond moeten zijn. Koffie en water hoefde ik niet mee te brengen, dat hadden ze daar wel. Weer een zorg minder, schoot het door me heen, terwijl ik over de rotonde scheurde. Had ik bijna mijn eigen thermofles meegenomen. Of maakten ze nu gewoon een geintje, en was het vanzelfsprekend dat er koffie en water voorhanden zou zijn? Door de zenuwen kon ik niet meer helder denken, en schakelde terug in zijn eerste versnelling, waardoor de motor luidkeels begon te brullen dat het nu wel genoeg was met dat geklungel. Doorrijden, want er moest worden ingesproken, en de wereld draait niet voor niets door, als je de woorden van Mathijs moet geloven.

'Studio 6, daar moet je zijn,' had Marcel gezegd, 'Gewoon in de Intercom aangeven, dan gaan de slagbomen vanzelf open.'
'Waar kan ik parkeren?'
'Zo'n beetje overal op het terrein.'
'Hoe weet ik dat ik op het juiste terrein ben?'
'Als er Studio 6 staat, en als de slagbomen open gaan.'

Zucht. Het moest allemaal niet gekker worden. Ik had een lange, hele lange dag gehad, en was eigenlijk al aan het einde van mijn latijn. Bovendien had ik geen tijd gehad om te eten, en de Snickers was al halverwege de rit uitgewerkt, zodat mijn dodelijk vermoeide lichaam schreeuwde om suiker.

Twee uur later zit ik weer in mijn auto. Marcel heeft me zojuist uitgelegd dat ik beter meteen links kan afslaan na de stoplichten, zodat ik via Weesp via de A9 richting Utrecht kan. Dan hoef ik niet weer door het nauwe centrum van Bussum en Naarden te rijden, hoe pitoresk deze dorpjes er ook bij liggen. De audio-opnames gingen goed, ondanks de nodige haperingen en re-takes. Ik had drie kwartier nodig om een opname van 33 minuten erop te krijgen. Niet slecht, voor een beginneling, dacht ik zo. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen, na het terugluisteren van de tape, dat het wellicht voor volgende deelnemers een beter idee zou zijn om er een professionele acteur of toneelspeler op te zetten. Iemand met ervaring en voldoende gevoel voor dramatiek, die de tijd neemt om er binnen een uur een meesterwerk van te maken. Ik bedoel, een audio-opname is leuk, en dient als goed instrument voor de promotie van mijn boek, maar zou stiekem nog veel effectiever zijn, als Robert De Niro de stem zou doen van Paul van Schaik, Halle Berry de stem van Lisa, en Sharon Stone -femme fatale van 'Basic Instinct'- de stem van Drs. S. Kramer tijdens de sessie bij de psychologe in H4. Moet je je voorstellen, bij het voorlezen van de eerste zin al:

'We lopen door de uitgestrekte bossen, mijn vader en ik...' Robert fronst even, aait over zijn kin, en glimlacht naar me door het glas van Studio 6, terwijl Sharon al bukkend de koffie inschenkt en vraagt of ik het naar mijn zin heb, en of ik na de opnames nog even wat met de dames wil gaan drinken...








1 opmerking:

  1. Ben erg benieuwd naar het resultaat! Hopelijk kunnen ze het geknor van je maag er nog uitfilteren :)

    BeantwoordenVerwijderen